RSS Feed

Monthly Archives: Leden 2012

Mandlové máslo

Posted on

Díky za inspiraci Joyemu, od chvíle kdy jsme se bavili o tom jak si dělá vlastní mandlové máslo mi to nedalo a, po prvním pokusu (který byl lehčí než se zdá a výsledek byl chutnější než jsem vůbec čekala), se stalo něčím co vyrábím tak 2x do týdne. Je výborným zdrojem bílkovim a pro vegany a veganky by v paleo diet mělo být častou součástí. A k tomu všemu je výborné na mlsání.

Většinou ho dělám z 250g mandlí, což vyjde na větší zavařovací skleničku. Postup je jednoduchý a následující – mandle dejte opražit do trouby při 200° na cca 10 minut. Dost to záleží na troubě a na tom jak hřeje. Někdy mám pocit, že na naší sice je údaj 200°, ale ve skutečnosti je to tak 120°. Takže časy berte orientačně.

Po upražení už jen zbývá dát mandle do mixéru, přidat k nim nějaký dobrý olej (už jsem zkoušela olivový, sezamový, z vlašských ořechů a slunečnicový a slunečnicový na celé čáře vítězí) a špetku soli.

No a teď už jen tak 10 minut mixovat. Asi 90% procesu to vypadá, že si mixujete leda tak mandlovou moučku a pak v poslední minutě se z ničehonic začně vytvářet máslo. Vlastně důležitá věc na závěr – je potřeba mít mixér, krerý má nádobu z noži. Tyčovým mixérem to neuděláte. Máme doma dva mixéry – jeden má velkou nádobu na mixování a jeden menší, nevím zda to je tím, ale v menší se máslo dělá hodně jemné, v podstatě bez kousků a ve větší je naopak s většími kousky mandlí.

VEGAN CROSSFITTERS

Posted on

Dneska Joey dal odkaz na zajímavý článek od holčiny co je veganka a zároveň děla crossfit, úžasný vedle toho je, že je jí 44 a pořád to dře. Můžete si ho přečíst na:

http://breakingmuscle.com/nutrition/secret-advice-vegan-crossfitter

Stejně tak je o veganství a crossfitu dobrý článek od Olivie De Santis na:

http://oliviadesantis.com/vegans-unite.html

Zajímavý je, že když jsem se snažila hledat lidi co dělají crossfit a jsou k tomu vegani/ky našla jsem jen holky…..

 

 

 

 

Mandlové košíčky plněné tofu krémem

Posted on

Dneska jsem měla hroznou chuť na něco pečivového a vzhledem k tomu, že paleo weby se hemží recepty na pečení z mandlové mouky, rozhodla jsem se to vyzkoušet a také něco vymyslet. A vzhledem k tomu, že se zrovna chystala večeře s kamarády a kamarádkami, kteří se stravují paleo, komu udělat větší radost, že?

Rozhodla jsem se pro košíčky plněné tofu krémem.

Na těsto budete potřebovat 2 hrnky mandlové mouky (jak si ji udělat viz. mandlová mouka), 1/4 hrnku sojového proteinu, 3 lžíce olivového oleje, trochu rozpuštěného kokosového oleje, sušený česnek, lžičku jedlé sody, 1/2 lžičky soli. Vše smíchejte v míse a dle potřeby přidávejte vodu, dokud těsto nedrží jakž takž při sobě (což vám nikdy úplně držet nebude, takže se nenechte odradit), až se vám podaří ho zpracovat do koule , který drží dejte ho na cca 30-60 do lednice odpočinout.

Mezitím si připravte krém na náplň. Na dvanáct košíčků budete potřebovat cca 400g bílého tofu, 1/2 hrnku opražených slunečnicových a lněných semínek, 2 lžičky sojové omáčky, sůl, sušený česnek, trochu sojového mléka nebo vody a nadrobno nakrájenou petržel.

Vše hoďte do mixéru a mixujte dohladka, konzistence by měla být tak akorát 🙂 co se týče poměru koření a sojovky přidávejte podle chuti, výsledná směs chutná trochu jako tavený sýr. Když je umixováno vmíchejte nadrobno nakrájenou petržel (hladkolistou, kudrnka tomu přidá zcela jinou chuť).

Do forem na muffiny vměstnejte těsto, vzhledem k tomu, že je opravdu křehké je nejideálnější si vždy udělat kuličku, tu dát do formy a vytvarovat košíček, ten potom naplňte tofu směsí a vše dejte do trouby předehřáté na 200°na 20 minut.

Na závěr posypejte lněnými semínky a čerstvou petrželí.

Mandlová mouka

Posted on

Nadchlo mě, že paleo dieta nutně nevylučuje pečení. Což ji pro mě dává úpně nový rozměr… Většina receptů se skládá z mandlové nebo kokosové mouky. Já se dnes rozhodla vyzkoušet mandlovou mouku Dá se koupit v Country Life, ale je docela drahá (celkem malý sáček z 90kč), tak jsem se rozhodla udělat si svou domácí. Mimoto i kdyby tak drahá nebyla baví mě víc udělat sisvou vlastní.

Rozhodla jsem se dělat mouku z loupaných mandlí, použila jsem 250g mandlí. Asi nemusím popisovat, že jsem je nejdříve spařila horkou vodou a oloupala..

Potom jsem je naházela do mixéru a mixovala po krátkých úsecích dokud jsme nezískala něco co připomínalo mouku. Je potřeba mixovat vždy max. 20 vteřin v kuse. Pokud budete držet mixér déle, riskujete, že se vám brzy začné dělat spíš mandlové máslo.

Mandlová mouka je celkem vlhká a není tak sypká jako mouka normální, ale péctse z ní dá. Těším se na nějaký sladký recept co vytvořím a příště se ji chystám vyzkoušet z neloupaných mandlí 🙂

PS. Fotka je vykradená.

Paleo desert

Posted on

Asi mi doopravdy chybí léto nebo je prostě fajn se občas rozmazlovat. Borůvky, maliny a opražené mandle. Zalité domácím ořecho-vanilkovým mlékem.

Naštěstí máme doma Veganzu, přístroj na výrobu rostliného mléka:

http://www.biorenesance.cz/biorenesance/eshop/205-1-BYLINY-PRODUKTY-ABECEDNE/747-2-V-BYLINY-PRODUKTY/5/1066-VEGANZA-PRISTROJ-NA-VYROBU-ROSTLINNEHO-MLEKA

což usnadňuje mnoho, dneska jsem dělala mléko z vlašských ořechů, ořechová mléka dělám vždy za studena na program „mill“, spustím ho třeba 7x, výhodou je, že tento proces vytvoří hodně našlehané mléko, takže když ho vyrábíte je ideální ho použít k výrobě cappucina, latté či něčeho výborného 🙂

při použití tohohle programu se potom také méně stává, že by si mléko sedalo.

Paleo as fuck

Posted on

Dneska mě pobavil můj kamarád se svou hodně popůlnoční večeří….hlavně se s tím nepárat:)

Kedlubna, marinované tofu, hrst lískových ořechů, hrstka mandlí….a já se pořád zahazuju s tím vymýšlet paleo jídla 🙂

PS. člověk s tímhle talířem paleo dietu nedrží (oprava – z části drží)

Opečená kapusta

Posted on

Ha, přichází čas receptů s kapustou. Vzhledem k tomu, že ji polovina zbyla po uvaření polévky a já nikdy nevěděla co s ní, nechala jsem se inspirovat nějakými recepty a vymyslela následující.

V hrnci spařte nakrájenou 1/2 kapusty (stačí ji nechat povařit v horké vodě 3-5 minut). Na větší a hlubší pánvi na olivovém oleji nechte zesklovatět jednu cibuli nakrájenou na větší kusy a dva stroužky česneku. Nakrájejte uzené tofu/tempeh na co nejtenčí plátky. Půlku přihoďte k cibuli a česneku a chvíli společně opékejte.

Druhou část dejte na pánev s pár kapkami sojové omáčky a upražte do zlatova.

Na pánvi si také opražte lískové oříšky (cca hrst a půl). Kdo nevíte jak na to – oříšky nasypte na pánev a nechte je tam dokud nevidíte, že se začínají připalovat:) potom je horké vsypte na útěrku a v útěrce je třením zbavte slupiček.

Do pánve na vmíchejte slitou kapustu a promíchejte s cibulí, česnekem a tofu/tempehem. Poté vmíchejte druhou část tofu/tempehu a opražené oříšky nasekané najemno.

A pak už si jen užijte jak j tohle jednoduché jídlo výborné!!