RSS zdroj

Monthly Archives: Duben 2012

Rizoto

Posted on

 

Jaro a kytky…tohle je jeden z mých nejoblíbenějších receptů. Nevím, proč tak moc lidí (alespoň okolo mě) nemá rádo rizoto, já ho miluju. Dokud jsem jedla rýži, bavilo mě ji míchat se vším možným. Myslím, že rýže smíchaná s něčím (aka rizoto) je mnohem zábavnější jídlo.

Při používání květákové rýže v receptech na místo rýže jsem se trochu obávala toho, že jídlo chtě nechtě zůstane „květákové“, ale to jsem se přepočítala. S nějakých pro mě záhadných důvodů, květáková rýže typicky květákové aroma nemá.

Na rizoto z následujícího receptu je třeba: 1 květák, cca 100g pražených mandlí, 250g  žampiónů, 1 bílé tofu, sojová omáčka, olivový či sezamový olej, čerstvý pepř, tymián, sůl.

Postup (je jako u většiny receptů) jednoduchý : květák nastrouhejte, zalejte vařící vodou a povařte. Do trouby rozpálené na 200° dejte nakrájené žampiony a tofu promíchané s olivovým olejem, sojovou omáčkou a kořením a nechte cca 15 min. péct.

Poté vše dohromady promíchejte a přidejte nasekané pražené mandle. Myslím, že v jednoduchosti je síla.

Reklamy

Nejen nedělní oběd

Posted on

Líné nedělní odpoledne před vzpěračským seminářem….

Budete potřebovat batáty (aka sladké brambory), celer, uzené a marinované tofu, polníček, sušená rajčata, len, sezam, slunečnicová semínka, mandle, černé olivy, olivový olej, sušené droždí, bílé Sojade, česnek, sůl, oregáno, bazalku, sůl.

Ideální postup přípravy jídla : dejte předehřát troubu na 250°, omyjte batáty, oloupejte celer a udělejte z nich hranolky, promíchejte je s olivovým olejem a (vážně je moc dobré) kořením na americké brambory. A dejte péct. Počítejte, že se budou péct cca 10 minut.

Zatím na pánvi opečte tofu nakrájené na tenké plátky, přidejte trochu oleje a když tofu lehce zezlátne – sušené droždí. Ještě společně chvilku opékejte.

Vedle si přípravte dresink : 5 lžic bílého Sojade (píši záměrně Sojade, protože jako jediné ze sojových jogurtů neobsahuje žádné příměsy v podobě škrobů), 2 stroužky česneku, 1/2 lžičky oregána, 1/2 lžíčky bazalky, kapka olivového oleje, sůl dle chuti. Česnek můžete utřít společně se solí či protlačit česnekovačem, vše zamíchejte do jogurtu a nechte alespoň 15 minut před podáváním stranou, ať se chuť bylinek a jogurtu mohou propojit.

A na závěr salát : polníček, sušená rajčata, černé olivy a opražená semínkovo-ořechová směs (len, sezam, slunečnice, dýně, mandle). Můj malý trik je do salátu používat olej ze sušených rajčat (pokud jsou naloženy v kvalitním olivovém oleji). Dodá salátu výbornou chuť.

Marcipán

Posted on

Konečně přišel čas, cbuť a možnost přidat nové recepty a především nové fotky. Fotky lívanečků mě tak nadchly, že už nechci jinak. A tak možná recepty budou přibývat pomaleji a v menším množství, ale aslepoň (z mého pohledu) tak, aby se vám při pohledu na ně sbíhaly sliny a chtěli jste si hned jít něco uvařit. Zjišťuji, že něco uvařit je jedna stránka věci, ale dát tomu pěknou formu stránka druhá.

Následující výtvor/recept byl dárek k narozeninám pro někoho kdo má rád marcipán. Dárek z lásky a láskyplné odpoledne strávené jeho výrobou. No, jaro. Je to sladkost, která se dá udělat v paleo verzi (ale takové hodně“light“ paleo). Každopádně občas je čas na speciální věci.

Na marcipán budete potřebovat : 2 hrnky loupaných mandlí, lžičku medu, 3 lžíce oleje (nejlepší je ze semínek nebo ořechů, když není jiná možnost tak olivový), lžička mandlového extraktu.

No a jako obvykle vše dejte do mixéru a mixujte, mixujte, mixujte…asi tak 20 minut, dokud z mandlí nebude hmota, která se nedrolí a jde s ní pracovat jako s těstem. A pak už je jen na vás jak si s ní poradíte.

Moje tipy jsou nasledující :

vytvarujte kuličky a ty obalte v hořkém kakau nebo kokosu

vytvarujte cokoli a ve vodní lázni rozpusťte kvalitní hořkou čokoládu (já použila 85%), která se sladkým jemným marcipánem tvoří výborný kontrast.

A pak už jen potěště někoho či sebe….

Palačinky / lívanečky

Posted on

vegan paleo - palacinky

Klasické palačinky nejsou zrovna mým nejoblíbenějším jídlem, ale z nějakého zvláštního důvodu se mezi vegany a vegankami těší velké oblibě. Paleo verze mě lákala o něco víc a hlavně jsem je slíbila. Předem musím říct, že dělat palačinky z mandlové mouky bez vajec je trochu umění. Pokud Vám moc nezáleží na vzhledu, zaručuji, že chuť je skvělá i když vytvoříte jen nevzhledné trhance…

Používám výraz palačinky, ale ono jde spíš o lívance…každopádně budete potřebovat: mandlovou mouku (používám mleté mandle, které se dají koupit v jakémkoli větším supermarketu), kokosové mléko, skořici, prášek do pečení, vanilku, banán, sůl.

Postup je následující – vezměte jeden zralejší banán a v misce ho rozmačkejte spolu s trochou vody (náhražka vajec), do vzniklé směsi přidejte 1 a 1/2 hrnku mandlové mouky, 1/4 lžičky soli, 1/2 lžičky skořice, 1 lžičku prášku do pečení a promíchejte. Postupně přidávejte kokosové mléko (ideální je použit kokosový krém, který se tvoří na povrchu kokosového mléka jako náhražku smetany a tekutou část použít do těsta) až má směs konzistenci kaše. Zapomeňte na tekuté těsto na klasické palačinky, to moc nefunguje v tomto případě.

Poté množství, které se vejde na polévkovou lžíci, vložte na pánev s trochou kokosového nebo olivového oleje, nechte cca 1,5 minuty opékat a poté obraťte…ze začátku se hodně rozpadaly, především při snaze, dělat větší palačinky, lepší je dělat menší lívanečky o tloušťce cca 2 cm. A mít po ruce někoho komu to jde. (tzn. díky panu Vlkovi a jeho schopnostem dělat lívance)

Co si dáte k nim je zcela na Vás, můj tip je kokosový krém na místo smetany, nasekané mandle a ovoce.

Grilovaná zelenina s avokádovo-rajčatovým dipem

Posted on

Tento recept není nijak náročný, ani nijak kuchařsky objevný. Jen ideální kombinace pro večeři následující po celodenním procházení trojské botanické zahrady. Nevím jak u vás, ale u mně slunečné teplé dny vzbuzují chuť na lehká jídla.

Tak tedy budete potřebovat : zeleninu na grilování dle vlastní chuti (my jsme zvolili lilek, cuketu, žampiony, červenou cibuli a zapoměli přidat koupené batáty, rajčata a ředkvičky), olivový olej, grilovací koření. Zeleninu nakrájejte na kolečka, kostičky, plátky cokoli a dejte na (pokud máte tu možnost) gril. A nechte opéct do zlatova. Mezitím si připravte omáčky k podávání.

Avokádovo-rajčatový dip

1 avokádo, 4 sušená rajčata naložená v oleji, drcená mořská sůl, šťáva ze čtvrtky citronu, lžička olivového oleje…avokádo rezmicujte do hladka se solí (dle chuti), olivovým olejem a citrónovou  šťávou, poté vmíchejte nadrobno nakrájená sušená rajčata

Jogurtovo-hořčicový dip

5 lžic sojového jogurtu Sojade, lžička celozrnné hořčice (mě přijde ideální Wholegrain mustard z Marks&Spencer, která je bez přidaného cukru a čehokoli dalšiho), lžička olivového oleje…promíchat a hotovo.