RSS Feed

Monthly Archives: Červenec 2012

Raw spaghetti/fettuccine

Nerada bych, aby to znělo jako přehnaná chvála na vlastní recept, ale objednat si tohle v lepší restauraci, byla bych spokojená. I když na druhou stranu občas si sami dokážeme uvařit uplně nejlíp, tak proč se nepochválit. V létě jsou u mě důležité dvě věci (které zásadně ovlivňují fungování tohoto blogu) a to, že moc nemám chuť jíst a to, že když už jím, tak převážně jen čerstvé věci. Ale včerejší večer jsem měla neodolatelnou chuť si po dlouhě době udělat něco dobrého. A tenhle recept mě nadchl. Můžete tak vykouzlit efektní paleo večeři během asi tak 15 minut 😉 Zároveň je to ideální recept jak nahradit těstoviny pokud Vám chybí a jak v létě využít nadúrodu cuket (pokud nějakou máte).

Co budete potřebovat na večeři pro 2? 1-2 malé cuketky, 1/2 uzeného tofu, hrst vlašských ořechů, hrst slunečnicových semínek, pár mandlí a nepražených arašídů, 2-3 sušená rajčata v oleji, 2-3 sušená rajčata nenaložená, 1 čerstvé rajče, čerstvý rozmarýn, oregano, saturejku a bazalku, panenský olivový olej.

Nu úvod je dobré říct, že (pokud nemáte doma stroj na výrobu špaget) se jedná spíš o fettuccine, ale to jen tak na okraj. Nepředpokládám, že někdo bude šťourat do italských druhů těstovin. Na výrobu použijte tedy škrabku, nejdřív cuketu oloupejte a potom ji dále škrabkou loupejte po celé délce na plátečky. Na tento recept se ideálně hodí malé cukety, protože jsou měkké, sladké a nemají dužinu, kterou by bylo třeba odstraňovat. Cuketové těstoviny umístěte na talíř a lehce zakápněte olivovým olejem.

A teď co k nim : nakrájejte půlku uzeného tofu na drobné kostičky, a pokrájejte ořechy a semínka, které smíchejte dohromady. Zaroveň nakrájejte sušená rajčata. Kombinace těch nakládaných a nenakládaných v oleji mi přijde ideální, dají receptu výraznou chuť. Kupuji sušená rajčata v oleji v řeckém obchodě, kde jsou výborná, olej z nich je kvalitní a dá se použít při vaření. Olej z nich používám i v tomto receptu, dodá směsi výraznou chuť, tudíž není potřeba již používat žádné jiné koření ani sůl. Dejte na pánev 2 lžíce oleje ze sušených rajčat a když je rozehřátý vsypte uzené tofu, po chvilce kdy tofu začne zlátnout přisypte ořechy, semínka, sušená rajčata a snítku tymiánu. Směs nechte dobře opražit a na závěr přimíchejte čerstvé rajče, lístky oregána, saturejky a bazalky.

Toť vše.

Variace na Nutellu

 

Sladkosti jsou nejvděčnější věc…Jako dárek k narozeninám jsem své kamarádce dělala burákovou nutellu, protože ji jako malá milovala a teď už ji veganskou nesežene a skrze to mě napadlo, že nebude zas tak těžké vytvořit variaci na nutelu i tak, aby vyhovovala paleo dietě a která by chutnala i mně.. Je to jednoduché, dobré a perfektně to zažene mlsnou.

Potřebovat budete 200g lískových ořechů, 2-3 lžičky oleje z pražených lískových ořechů, lžičku kokosového tuku, a tabulku 80 a více procentní čokolády.

Lískové ořechy vsypte na rozpálenou pánev a cca 2-3 minuty nechte pražit dokud nezačnou zlátnout a jejich slupky nebudou popraskané. V tu chvíli je vsypte do utěrky a třením zbavte slupek, u některých ještě doloupejte ručně. Ořechy vsypte do mixéru, nechte je chvilku zchladnout a zatím si připravte vodní lázeň na rozpuštění čokolády.

K ořechům do mixéru přidejte 2 lžičky oleje z pražených lískových ořechů a mixujte, podobně jako u mandlového másla, dokud nezískáte ořechové máslo. V hrnci rozpusťte čokoládu, do které přidejte lžičku kokosového tuku (zajistí, že pak nutela trochu ztuhne). Rozpuštěnou čokoládu vlijte do ořechového másla a společně ještě chvíli mixujte.

Posléze je už jen na Vás, zda začnete nutelu konzumovat ještě horkou nebo ji dáte vychladit do lednice. Ja dopručuji ji nechat cca 1-2 hodiny vychladnout a potom jíst s čerstvým ovocem nebo jen tak.

Při uchovávání v lednici nutelu mějte pokud možno v uzavřené nádobě, protože celkem přejímá pachy ostatního jídla.

Jaro.Hory.Jídlo.

Chvilku jsem přemýšlela nad tím, že by na fotkách mělo mít jídlo hlavní roli. Pak spíše nad tím, že moje (aka vlkovi) fotky nějakým způsobem odrážejí  atmosféru, která okolo jídla byla. Včera jsem zrovna měla rozhovor s jedním svým kamarádem, že je potřeba z jídla dělat událost, dávat mu příběh. Vnímat ho a ne jen v běhu něco zhltnout. Užívat si jeho přípravu a tím i víc přemýšlet nad tím co bude to co sním a co to mému tělu přinese…Tudíž, tahle fotka je spíš o horách. O jaru. O tom jak moc mě nebaví teď sedět v pražském bytě, koukat na déšť a obrazovku počítače.

Ale blíže k receptu, jedná se znovu o zkombinování dostupných druhů bílkovin do chutného jídla. Mám pocit, že všechny součásti tohoto receptu už tu byly tisíckrát…:)

1 uzené a 1 marinované tofu nakrájené na tenké plátky, žampióny, tempeh (marinovaný od vittal, rozpadá se), hořčice, sůl, cibule, paprika, kedlubna, mrkev, olivový olej, koření.

A kéž bych si pamatovala co s tím dál… budete muset zapojit fantazii, tvořivost a veškerý kuchařský um… polepším se, slibuji 🙂