RSS Feed

Monthly Archives: Září 2012

Koření – idea o směsi na gyros

 

Podzim je čas sklízení a moje bylinky, které přežily léto a především nezájem, je čas sklidit taktéž. Dostala jsem knížku od Primal Blueprint „Quick & Easy Meals“ (http://primalblueprint.com/products/Primal-Blueprint-Quick-%26-Easy-Meals.html), kde mně, mimo vše ostatní, zaujaly návody na vlastní kořenící směsi. No, takže jsem si řekla, že tenhle rok nebudu nudně každou bylinku ukládat do speciálního pytlíčku, ale pěkně je hodím všechny dohromady, přidám k tomu (koupenou) červenou papriku a trochu pepře. A je to…

Takže: oregano, tymián, rozmarýn, paprika, pepř, (za ten rozmarýn by mě Řekové a Řekyně hnali), ale naštěstí variací existuje mnoho.

Moje směs neobsahuje sůl, ale nic nebrání tomu ji tam přidat 😉

Caprese

 

Tak trochu bojuji s tím, zda tohle zveřejňovat jako recept 🙂 nakrájíte bílé tofu a rajčata (ještě je jejich sezóna) na co nejtenčí plátky, proložíte bazalkou a  zakapete olivovým olejem a octem z vinných hroznů a jíte… zas tak velké umění to není, ale je to dokonalé. Na druhou stranu – právě proto jak jednoduché to je o to víc záleží na ingrediencích, které použijete. Takže pár tipů – rajčata od babičky ze zahrady jsou bezkonkurenční (pokud nemáte babičku, zahradu, babičku se zahradou atp. vyrazte na trhy, kde je možné ještě sehnat rajčata vypěstovaná na slunci v blízkém okolí), bílé tofu – trochu jsem se bála, že tofu nebude mít šanci konkurovat mozzarelle, ale buď už si ani moc nepamatuji jak chutná, anebo mu to celkem jde. Mým favoritem bylo silken tofu z asijského obchodu, ale nakonec mě překvapilo obyčejné tofu od Sunfood, které chutnalo dobře.

Bazalka – je období farmářských trhů a já objevila pana Láďu – pár kameninových hrnců a v nich spousta zeleného listí. Bylinky a listová zelenina, kterou pěstuje nedaleko Slaného, kde si z koupené ruiny s rodinou vybudovali malé pěstitelství. Nejenom, že prodavá i různé zapomenuté či neznámé druhy (mizuna – viz obrázek uprostřed), ale udělá vám z toho co chcete kytici a ještě vám o všem poví. A taky se svým knírem má styl. No a nesmím opomenout mé naprosté oblíbence – pokud půjdete v sobotu na trhy na Náplavku, nemůžete si nevšimnout stánku u kterého je nekonečná fronta – zelenina z Tišic a za přepravkami rodina Šťastných. Veškeré jejich výpěstky jsou krásné a cítíte z nich péči a radost, kterou do svého byznysu vkládají a mimoto je radost je poznat. Ne neprávem říkají své zelenině „Šťastná zelenina“. Je radost u nich nakupovat a přiznám se, že z části na náplavku chodím jen kvůli nim. Takže pokud budete mít cestu rozhodně si u nich kupte některé z mnoha druhů salátů, dýně nebo výborné mrkve!!! (vážně neznám lepší a už teď mě mrzí, že sezóna brzy skončí). No nic, jdu na trh 😉

Plněný tempeh & marinovaný lilek

K tomuhle receptu mám takový zvláštní vztah, ale to by byl jiný příběh. Ideální zdroj dostatku bílkovin a hlavně něco trochu jiného. Chce to trochu času a přípravy, ale stojí to za to. A někdy je třeba se trochu rozmazlovat. Uvedené množství je na dvě porce. Na celou tuhle srandu budete pořebovat : 1 lilek, tymián, olivový olej, 4 stroužky česneku, čerstvý pepř, pesto se sušených rajčat (domácí či koupené), tempeh natural, listový špenát, červenou cibuli, pár čerstvých rajčat, sůl

Marinovaný lilek

Lilek rozkrojte na půl a lehce posypte solí, nechte ho cca 30 minut „vypotit“. Zatím si připravte marinádu : 6 lžic olivového oleje, 2 stroužky česneku, 2 lžičky citrónové šťávy, 1 lžička tymiánu, trocha čestvě mletého pepře. Česnek prolisujte do oleje, promíchejte s kořením. „Vypocený“ lilek osušte ubrouskem, utěrkou (čistou) nebo čímkoli co budete mít po ruce. Ostrým nožem dužinu nařežte do tvaru mřížky a vtírejte marinádu tak dlouho dokud ji lilek vsakuje. Poté každou půlku zabalte zvlášť do alobalu, dejte do chladničky a nechte cca 2 hodiny.

Plněný tempeh

Podobný proces uděljte i s tempehem (tedy ten naložit a zabalit do alobalu). Tempeh rokrojte na půl a půlky rozřízněte podélně jako chleba, třeba. 🙂 Každou stranu tempehu potřete rajčatovým pestem, vložte několik listů špenátu, pár koleček velmi na jemno nakrájené červené cibule a tři tenké plátky rajčat. Přiklopte, dejte na alobal a potřete marinádou: 4 lžíce olivového oleje, 1 stroužek česneku, 1 1/2 lžičky rajčatového pesta. Potřete z obou stran, zabalte do alobalu a nechte spolu s lilkem v lednici.

Po uplynulém čase rozehřejte troubu na 200°, vložte balíčky s lilkem a tempehem, pečte 15 minut zabalené, potom alobal otevřete a nechte ještě 10 minut péct v otevřeném alobalu.

Skvělou přílohou je  lehce spařený čerstvý špenát s trochou česneku nebo vařeý celer promíchaný s čerstvou hladkolistou petželkou.

Podzim znamená…..dýně!

Miluju podzim. Všechna ty jablka, mrkve, celery, švestky, hrušky a DÝNĚ! Ne, že bych je chtěla nějak výrazně vyvyšovat nad ostatní plody podzimu, ale možná právě proto, že dýně jsou pro mě (stejně jako jahody, maliny a další v jiných měsících) čistě podzimní záležitost jsem jimi na dva měsíce posedlá. Můžete se těšit, že Vás momentálně budu zásobovat převážně podzimními recepty…A pak přejdu na fádní zimu a základní trojkombinaci : mrkev, celer, petržel, občas zpestřené kapustou a řepou. Ale na to je zatím času dost, momentálně je v hlavní roli podzim a všechna ta nádherně barevná zelenina a ovoce.

Dnešní recept je tak trochu líné odpoledne po dopoledni stráveném na „Náplavce“ a obligátní hodinkou v tělocvičně. Od své oblíbené rodiny Šťastných jsem si donesla letošní první hokaido. Jupí. Nebudu s ní nijak experimentovat a připravím ji jednodušše a doplním rizotem s čerstvým špenátem a uzeným tempehem.

RECEPT:

Květák, dýně „Hokaido“, špenát, uzený tempeh, kvalitní slunečnicový olej, sojová omáčka, česnek, sezamová semínka. (množství dle toho pro kolik lidí chcete vařit)

Rozehřejte troubu na 200°, dýni nakrájejte na plátky (Hokaido nemusíte loupat). Zakapte slunečnicovým olejem (bez kvalitního to nebude fungovat, měl by chutnat jak slunečnicová semínka) a trochou sojové omáčky. Dejte na plech a nechte cca 15 minut péct.

Rizoto už tu jednou bylo, postup přípravy květákové rýže je obligátní: nastrouhejte květák, nakrájejte cibulku, na olivovém oleji nechte zezlátnout, vhoďte květák, lehce osmahněte, zalejte vodou a nechte chvilku povařit až změkne. Na vedlejší pánvičce na sucho opražte uzený tempeh. Odložte. Na téže pánviččce poduste čerstvý špenát, přidejte česnek. Špenát i tempeh vmíchejte do kvetákové rýže. Vsypte sezamová semínka (chuťově moc nemění, ale vypadá to pěkně a můžete mít pocit, že je to zase o něco bohatější na živiny).